Roton Racer, Joop zwetsloot, 50cc, 2 takt, ton daleman


50cc Roton race bike made by Ton Daleman, drivin by Joop Zwetsloot. He was a racer in the 70's and being a Dutch 50cc Champion. Joop was known as a very fast race starter.




Nationaal Veteranen Treffen Woerden 28 Augustus 1993:

       

       

       

   



Joop Zwetsloot on the Roton

Roton Drivers


- Ton Daleman
- Nico Polane
- Joop Zwetsloot
- Rein Gijsman
- John Koster
- Ronald Vingerhoed
- Luuk Harskamp
- Piet Pecht
- Ko Pecht
- Cees van Dongen
- Hans Knoppers
- Piet Rijlaarsdam
- Jan Visser
- Mindert Nieuwdam
- Joop Stap
- Wim van Beek
- Bart Remmerswaal
- Lech Jaworski
- George Looijesteyn
- Peter Looijesteyn
- Teunis van Wijk
- Gerrit v.d. Molen
- Frits Klomp
- Johan van Haaren
- Jozef Bergman
- Arend Rademaker
- Paul Rimmelzwaan
- Jos Schurgers



Left to Right: Joop Zwetsloot, Ton Daleman, Nico Polane and manager Alphons Siemerink.


Mooi artikel over Roton op Kreidler.nl forum

Wikipidea Info about Roton

Nice article on Maartens Kreidler Page about the Roton Team




Door Road Racing Tonnie op 30-5-2006 op in forum post: De Race verhalen van RRT

**************************Uniek**********************

****************ROTON 50cc wegracer met kenteken****************

In het verleden heb ik al eens uitgebreidt stilgestaan, bij het 50cc racemerk ROTON, gebouwd onder bezielende leiding van de supertechnicus en driver Ton Daleman, ook nadat Hemeyla en enkele familieleden van Ton lid waren geworden van de LRT, o.a drummergirrrrrl is er zeer uitvoerig ingegaan, op hetgeen Ton heeft betekend voor de racerij, wat een zeer groot respect verdient. Wat ik bedoel in mijn aanhef, Roton 50cc wegracer met kenteken,is het volgende. In 1974 heeft iemand de euvele moed gehad, om een ROTON wegraceframe, te voorzien van een Garelli raceblok, met roterende inlaat, en daar een kenteken voor aan te vragen, iets wat natuurlijk niet vanzelfsprekend is, gezien dat een frame voorzien moet zijn van een nummer, maar na overleg met Ton, hebben ze er het nummer 0021 ingeslagen, en nadat alles goed functioneerde, ook de verlichting, hebben ze een aanvraag ingedient, voor de techn keuring, wat in den Haag is afgenomen, en wat wonderwel geen problemen opleverde, niet voordat er een bouwtekening bijgevoegd moest worden, maar dat was nog niet alles, ook moest er een geluidsmeting plaatsvinden, en dit moest in Soesterberg gebeuren, alhoewel de bouwer dit rijdend vanuit Leiden kon doen, middels een 1 dags kenteken, maar een overijverige ambtenaar, had op dat 1 dags kenteken niet het merk ROTON ingevuld, maar NORTON, dus dat gaf weer een vertraging, uiteindelijk was de geluidsmeting binnen de perken, en kon enkele weken later het kenteken thuis verwacht worden, wat door interne problemen, toch wat langer heeft geduurd. En zo was er het unieke feit, dat het beroemde merk ROTON niet alleen op de pistes te zien was, maar ook gekentekend en wel op de Hollandse wegen, best wel uniek toch???

Roton met kenteken 1974 roton-Garelli r geesink leiden
1974 Roton-Garelli straatracer van R. Geesink uit Leiden Bron: Motor 46, 15 november 1974





Jamathi 2 stroke 50cc


Info/Links:

Jamathi NL club
Jamathi Wikipedia


                                                       





CR110 Informatie:

De Honda CR110 werd in 1962 geproduceert en voor het eerst geintroduceert tijdens de Man TT in Juni 1962 om races te gaan rijden in de 50cc klasse. De coureurs, Luigi Taveri en Tommy Robb ontdekten al snel dat de CR110 niet genoeg snelheid had ten opzichte van de suzuki en kreidler 2 takten. En toch wist de zwitser Taveri 5 keer op het podium te komen en de wedstrijd in finland vanaf de laatste plaats startend te winnen door de stuurkunsten van Taveri. Taveri eindigde in de wk stand gedeeld 3e met Jan Huberts
Tegenwoordig word er bijvoorbeeld in Japan nog geracest met de CR110, waarbij ze aan de enkele uitslagen te zien erg dominant zijn.
De CR110 is een 1 Cilinder 4 takt met 4 kleppen, een droge multiplaat koppeling en behaald een topsnelheid van 130 kilometer per uur. De CR110 lijkt kwa uiterlijk op de RC110, enkel het kleurenschema is anders. In het begin was de CR110 uitgerust met een 5 versnellings bak die later werd vervangen voor een 8 Bak. Verder heeft de CR110 8,5 pk bij 13.500 toeren en weegt 61 KG (droog)


Specificaties:

Specificaties

Aantal Geproduceerd 116 Stuks
Motor Luchtgekoelde 4 Takt 1 Cilinder
Tellers Toerenteller van 6.000 tot 16.000 toeren p/m
Kleppen DOHC, 4 kleppen
Cilinder Inhoud 49.99cc
Boring×Slag(mm) 40.4×39.0
Kracht 8.5pk bij 13,500 Toeren p/m
Top Snelheid 130 Kilometer per uur
Ontsteking Magneet
Caburateur KEIHIN CR20(RP25-P1)
Koppeling Droge Multiplaat koppeling
Versnellingsbak 8 Versnellingen
Gewicht, droog 61 Kg
Frame Stalen buizen frama
Stuur Clip-on's
Tankinhoud 6,5 Liter
Remmen(Voor) Trommelrem
Remmen (Achter) Trommelrem
Vering(voor) Telescoop
Vering(Achter) Swing Arm
Wiel Grootte(Voor) 2.00-18
Wiel Grootte(Achter) 2.25-18
Tekeningen van de onderdelen komen van: http://www.h4.dion.ne.jp/~cr110/


Foto's CR110:

bronnen onbekend


Foto's van: http://www.h4.dion.ne.jp/~cr110/


Actie foto's CR110:

Lyn Garland op de CR110 in Suzuka 1962
R. J. Smith wint op brands Hatch op CR110
Shibata op de CR110



Classic Races CR110:


Dave Brearley op Donnington park met zijn CR110 racer in April 2002


Scaalmodel CR110:




Overige Foto's CR110:





CR110 (1962)

Honda Dream 50 (1997)


Honda Dream 50 (1997) replica van CR110 1962 productieracer:

Een aantal belangrijke specificaties van de dream50 zijn DOHC 49cc motor, 5 versnellingen, Clip on's, snelheid en toeren teller, Voor en achter schijfremmen, standaart, vrij en richtingaanwijze indicator, 81 kg Droog gewicht. En natuurlijk alles in de Klassieke stijl van de jaren 60 Racers




Specificaties:

Aantal Geproduceerd 3000 Stuks (?)
Motor Luchtgekoelde 4 Takt 1 Cilinder DOHC
Tellers/Led's Toerenteller van 1.000 tot 17.000 toeren p/m
Richtingaanwijzer, standaart, en Neutraal led
Kleppen DOHC, 4 kleppen
Cilinder Inhoud 49.99cc
Boring×Slag(mm) 39.0 X 41.4mm
Compressie 10.0:1
Kracht 5.6pk bij 10.500 Toeren p/m
Top Snelheid >85,5 Kilometer per uur
Ontsteking Electronische CDI
Caburateur KEIHIN CR44MA (?)
Koppeling Natte Multiplaat koppeling
Versnellingsbak 5 Versnellingen
Gewicht, droog 81Kg
Frame Stalen buizen frame
Stuur Clip-on's
Tankinhoud 6,5 Liter
Remmen(Voor) Trommelrem
Remmen (Achter) Trommelrem
Vering(voor) Telescoop
Vering(Achter) Swing Arm
Banden 2.50-18 45L Pirelli's






Visit me on Pinterest

Visit me on Youtube

Visit me on Facebook

Visit ZKKF Window Factory

E-mail me